Verpakkingsontwerp: 6 Creatieve Tips Om Je Labels Op te Laten Vallen

De kwaliteit van het ontwerp en de uitvoering van de verpakking van je producten is een belangrijk onderdeel van elk marketingsucces. Zoals het gezegde luidt: ‘Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk.’ Het verpakkingsontwerp van een product kan je doelgroep beïnvloeden en impact hebben. De verpakking biedt een van de belangrijkste contactmomenten met je klant.

Het 6e P in de Wereld van Marketing

De verpakking wordt beschouwd als één van de 6 "P's" binnen de marketingmix. Het traditionele concept van de marketingmix bestaat uit de basis 4 P's: Product, Prijs, Plaats en Promotie. Deze mix werd later uitgebreid met onder andere het "P" voor Personeel en het "P" voor Verpakking.
Verpakking speelt een vitale rol in de communicatie met de potentiële klant en het publiek. Maar hoe ontwerp je een opvallende verpakking?

6 Verpakkingsontwerp Tips

„Alle wegen leiden naar Rome.“ Dit beroemde gezegde kan ook van toepassing zijn op het ontwerp- en productieproces dat leidt tot de beste verpakking. Hieronder volgen 6 creatieve tips die helpen verschillende onderdelen van dit proces te tonen.

1. Ken Je Doelgroep

Het begrijpen en verbinden met je doelgroep is, simpelweg gezegd, een belangrijke rol in marketing. De verpakking moet duidelijk maken aan wie de verpakking is gericht en voor wie deze bedoeld is.

2. Deel de Noodzakelijkheden

Het verpakkingsontwerp zorgt er in wezen voor dat basisinformatie over het product wordt overgebracht. Dit omvat informatie zoals de inhoud van het pakket, een mogelijke ingrediëntenlijst, wellicht een gebruikershandleiding en een barcode. Afhankelijk van de producten zijn er verschillende dingen die op de verpakking moeten worden opgenomen. Bijvoorbeeld, verplichte informatie zoals de „houdbaarheidsdatum“ moet duidelijk opvallen.

3. Type Verpakking

Het product beïnvloedt de keuze van het verpakkingsmateriaal en de soorten verpakkingen. Verpakkingsmateriaal kan variëren van glas, plastic, karton, papier tot zelfs een combinatie daarvan. Deze keuze heeft natuurlijk invloed op de ontwerpmogelijkheden. Hieronder delen we een paar voorbeelden van enkele opvallende ontwerpen die we zijn tegengekomen.

4. Het Ontwerp

Zodra het type verpakking en het verpakkingsmateriaal zijn besloten, volgt meestal het ontwerp van de verpakking. Dit kan betekenen dat het hele pakket moet worden ontworpen of dat alleen een deel van de verpakking moet worden ontworpen. In het laatste geval kun je denken aan het ontwerpen van stickers, labels of krimpfolie-etikettering die rond de producten is verzegeld.
Verpakking van het product vervult verschillende rollen. De verpakking helpt om (positieve) aandacht te trekken naar de consumentenmarkt. Wanneer het product via een webshop wordt aangeboden, zijn er ook andere fundamentele factoren betrokken. Het is belangrijk dat de foto of afbeelding van de verpakking het doel van het product voldoende communiceert. Wanneer het item wordt geleverd/ontvangen, verwacht de consument dat de verpakking correcte informatie geeft. Verpakking kan dit bevestigen door relevante kennis van het product te verstrekken met het juiste verpakkingsontwerp.
Het ontwerp moet overeenkomen met de merkstijl van de organisatie. Dit geldt voor het logo, de merk kleuren en lettertypen, maar ook voor de fotografie stijl en de ontwerptaal. Deze consistentie van merkidentiteit zorgt voor herkenning en vertrouwen; belangrijke aspecten bij het opbouwen van de relatie met de klant.

5. Verkennen en Informeren

In het gehele verpakkingsproces is het nuttig om te verkennen hoe vergelijkbare merken hun verpakking beheren. Welk type gebruiken zij? Hoe wil je je onderscheiden van de rest? Het ontvangen van feedback van je klanten kan ook nuttig zijn: Wat vinden zij belangrijk aan de verpakking?
Overweeg verschillende varianten/modellen in de beginfase en onderzoek welke van deze door de consument wordt geprefereerd.

6. Drukkwaliteit

Een voltooid ontwerp is het ene, maar de kwaliteit van het ontwerp is iets anders. In dit geval geldt het principe 1 + 1 = 3. Dit betreft niet alleen de kwaliteit van de print zelf, maar ook de kwaliteit van het materiaal waarop wordt gedrukt. We adviseren om een kwaliteitsprinter te kiezen. Een printer die het ontwerp correct kan omzetten in de fysieke verpakking of verpakkingscomponent (stickers of labels).


We hopen dat je deze tips nuttig vindt, vooral tip #6. Als je vragen hebt over etiketten of stickers voor je product, neem dan contact op met onze klantenservice. We helpen je graag!

Image 1
Image 2
Image 3
Image 4
Image 5
Image 6
Image 7
Image 8
Image 9

Afbeelding referenties: www.designfaves.com en www.hongkiat.com

chevron-leftAlertBrowse fileDownload fileFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoSpinnerCalendarSort NoneSort ASCSort DESCReturn arrowMinusThree DotsVisibleVisible